Locul și rolul evaluării standardizate în practica psihoterapiei sistemice individuale, de cuplu și de familie. Impactul acestui tip de evaluare asupra judecății clinice, monitorizării evoluției terapeutice și eficientizării intervenției. Dilema dublului limbaj

Autor: Jonathan Zander

Autor: Jonathan Zander

Natura activităţii: formare profesională continuă – workshop.

Numărul de ore: 20. Numărul de credite acordate de CPR: 20.

Dr. ŠKOLKA Enikő – psihoterapeut şi formator-supervizor senior în psihoterapia sistemică de cuplu şi familie (ATF-PF, Miercurea-Ciuc, treapta de specializare – principal); hipno-psihoterapeut ericksonian (Asociaţia Română de Hipnoză Clinică, Relaxare şi Terapii Ericksoniene, Iaşi, treapta de specializare – specialist); psihoterapeut şi formator-supervizor în psihoterapia centrată pe persoană de orientare focusing pentru copii, adolescenţi şi adulţi, (SGGT-Elveţia); președintele Comisiei Profesionale al ATF-PF; coordonatoarea grupului de cercetare independent ”Ψ-Quest” din Cluj-Napoca; fost lector universitar în cadrul Departamentului de Psihopedadogie Specială a UBB; doctor în psihologie (tema tezei – asistența bolnavilor aflați în stadiul terminal și al aparținătorilor lor); licenţe în: 1. psihopedagogie specială; 2. psihologie.

Perioada preconizară a desfășurării:  cel de al treilea trimestru al anului 2018. Data debutului depinde de ritmul de constituire a grupului.

Obiective: conștientizarea de către participanți a propriei atitudini față de instrumente de evaluare standardizate sistemice (IESS); familiarizarea participanților cu liniile directoare majore ale domeniului privind evaluarea în sfera psihoterapiei sistemice, ca parte componentă a conceptualizării diagnostice respectiv a celei clinice/contextuale; aprofundarea cunoașterii de către participanți a modului în care pot fi integrate instrumente de evaluare standardizate și nestandardizate, de natură sistemică și non-sistemică în demersul evaluării, intervenției psihoterapeutice, respectiv a modului în care se prelucrează și se interpretează rezultatele acestora și se utilizează în sfera: conceperii planului terapeutic, a predicției deznodământului, a monitorizării evoluției schimbării terapeutice și a detectării acelor situații din cadrul procesului terapeutic, care pot să conducă la încheierea prematură de către clienți a acestui demers.

Prin acest atelier se urmărește fortificarea deprinderilor participanților din domeniul administrării instrumentelor de evaluare de natură sistemică și anunțării, respectiv discutării colaborative a rezultatelor cu membrii sistemului; acumularea de informații despre relevanța clinică a constructelor pe care le operaționalizează unele instrumente de evaluare cu bune proprietăți statistice (făcând cunoștință cu modelele sistemice care se află la baza acestora), dobândirea de repere concrete referitoare la: detectarea momentului când utilizarea acestor instrumente este în mod deosebit indicată; selectarea judicioasă a acestora; limitele și capcanele utilizării lor abuzive sau mecanicist restrictive.

Formarea se desfăşoară în limba română. (La cerere formator-supervizorul desfăşoară activitatea şi în limba maghiară).

Participanţi potenţiali: psihoterapeuţi; psihologi clinicieni, consilieri psihologici; medici, psihologi, psihopedagogi, asistenţi sociali, respectiv studenții facultăților de profil anterior menționate.

Reglementarea absenţelor: se poate lipsi motivat un număr maxim de 4 ore din întreaga durată a workshop-ului. Un număr mai mare de absenţe nu permite continuarea formării, respectiv obţinerea certificatului de participare.

Costul formării: 5 euro/ora de formare. Plata se realizează cu ocazia fiecărui modul de formare, la locul în care se desfăşoară formarea. Aceasta se efectuează integral şi pentru orele absentate.

Numărul de participanţi: maximum 22 de persoane.

Numărul de persoane înscrise: 2.

Nota nr. 1 – cele 20 de ore se recunosc integral ca ore de participare la workshop-uri/conferinţe în psihoterapia sistemică de cuplu şi familie în contul celor 80 de ore care fac parte din curriculumul de formare al ATF-PF. Acest atelier este într-o relație de complementaritate cu cel intitulat ”Modele moderne de conceptualizare de caz și de documentație clinică în psihoterapie sistemică”.

Nota nr. 2 – acest workshop face parte din pachetul de activități profesionale (alături de un alt workshop și un curs de formare continuă) din care unul este obligatoriu de parcurs de către colegii care nu au formare în metoda psihoterapiei sistemice de cuplu și familie și care doresc să parcurgă sau participă deja la formarea continuă ”Teorii, metode şi tehnici în psihoterapia individuală a copilului şi adolescentului de natură sistemic fundamentată şi integrativă”.

Înscrierile se vor face în ordinea cronologică a anunţării intenţiei de participare.

Informaţii suplimentare, înscriere la dra secretară Carmen Mertoriu, e-mail: psi.quest.info@gmail.com, tel: 0755 – 242763 (L, Mi, V: 14:30 – 19:30).