Cursuri de formare profesională continuă
Această secţiune conţine scurte descrieri despre cursurile de formare profesională continuă organizate de Asociaţia Ψ-Quest de-a lungul anilor, indiferent de faptul dacă aceste programe mai sunt sau nu în derulare.
Începând din momentul constituirii CPR, toate activităţile profesionale organizate de Ψ-Quest au fost acreditate în cadrul profesional al ATF-PF.
O parte din aceste workshop-uri au fost aduse la zi și au fost acreditate sau sunt în curs de a fi acreditate în cadrul AΨQ.
Creditele acordate sunt menţionate în cazul fiecărei activităţi profesionale descrise. Informaţii referitore la durata cursurilor, frecvenţa cu care au fost desfăşurate, cadrul profesional în care au fost acreditate, respectiv statutul actual al acestora (dacă există sau nu grupuri în curs de constituire), se pot lectura accesând linkul: Cursuri-Situaţie grupuri. Descrierea acelor activităţi profesionale pentru care înscrierea este posibilă, este însoţită de linkul „ANUNŢ”, care conduce la detalii relevante.
- Dr. Školka Enikő – Modele moderne integrative de conceptualizare (clinică) și documentație de caz în psihoterapia sistemică indviduală, de cuplu și de familie
- (Română) Dr. Školka Enikő – De ce și când este sistemică psihoterapia sistemică? Epistemologia cibernetică. Frumusețea tiparelor care conectează estetica, pragmatica și etica în mod util, fundamentat pe valori și non-moralizator
- (Română) Orbán Mária – Psihoterapia de grup a copiilor prin tehnici psihodramatice
- (Română) Dr. Školka Enikő – Asistenţa psihologică complexă prin psihoterapie, consiliere a bolnavilor aflaţi în stadiul terminal şi a aparţinătorilor lor
- (Română) Dr. Školka Enikő şi Orbán Mária – Teorii, metode şi tehnici în psihoterapia individuală a copilului şi adolescentului de natură sistemic fundamentată şi integrativă
(Română) Modele moderne de conceptualizare (clinică) și documentație de caz în psihoterapia sistemică indviduală, de cuplu și de familie - Dr. Školka Enikő ((Română) 20 de ore, 20 de credite CPR prin ATF-PF: 2012, 2013, 2014, 2016, 2018; 24 de ore, 24 de credite prin AΨQ: 2024)
(Română) Printre obiectivele workshop-ului se numără: familiarizarea cu, respectiv aprofundarea de către participanţi a unor modele moderne de conceptualizare și de documentație de caz de natură integrativă de sine stătătoare sau fundamentate pe cadre integratoare din sfera psihoterapiei sistemice; îmbunătăţirea competenţelor – din sfera conceptuală și executivă – specifice acestor demersuri (adică a: organizării cantității imense de informații dobândite în cadrul ședințelor psihoterapeutice; conceptualizării cazului în manieră cultural și etic sensibilă; evaluării şi a judecăţii clinice, respectiv a realizării planului de intervenție; luării de decizii terapeutice; urmăririi sistematice a progresului/regresului sistemului client și a integrării sistematice a feedback-ului acestuia; a realizării de predicții privind deznodământul intervențiilor și a procesului terapeutic); clarificarea diferențelor dintre documentația de caz realizată în fișa clinică, respectiv notele de caz ale psihoterapeutului; aprofundarea principiilor și a liniilor directoare privind bunele practici din domeniu. Alături de prezentarea teoretică, în cadrul workshop-ului se facilitează clădirea și exersarea de competențe (cunoștințe, abilităţi practice, atitudini) de conceptualizare, formulare, documentare și management de caz în practica psihoterapeutică prin analiza unor exemple clinice din experienţa psihoterapeutică a formatoarei şi a participanţilor, dezbateri, problematizări, exerciții ce privesc conceptualizări de caz centrate pe sistemul client și pe procesul psihoterapeutic (cărora le sunt subsumate și modele de conceptualizare de caz specifice diferitelor teorii sistemice, respectiv elemente din modele de conceptualizare pe caz centrate pe simptome).
ANUNŢ - Grup va fi anunțat imediat după dobândirea acreditării din partea CPR
(Română) De ce și când este sistemică psihoterapia sistemică? Epistemologia cibernetică. Frumusețea tiparelor care conectează estetica, pragmatica și etica în mod util, fundamentat pe valori și non-moralizator - Dr. Školka Enikő ((Română) 30 de ore, în curs de acreditare)
(Română) Viziunea terapeutului asupra lumii și asupra modului în care funcționează psihoterapia are un impact deosebit asupra actului terapeutic și asupra modului în care se simt și lucrează clienții în decursul acestui demers și nu în ultimă instanță asupra eficienței intervenției. Conștientizarea de către practician a acestor viziuni reprezintă un act plin de responsabilitate față de clienți.
Prin prezenta formare continuă se dorește, pe de o parte facilitarea dezvoltării proceselor auto-reflexive ale specialistului, respectiv a specialiștilor aflați în devenire referitor la viziunea proprie asupra lumii și familiarizarea acestora cu epistemologia cibernetică. Se urmărește asigurarea abordării de la meta nivel a meta-teoriei psihoterapiei sistemice printr-o analiză profundă și multi-fațetată a primei metafore organizatoare a metodei – metafora sistemică, așa cum a fost văzută de întemeietorii metodei și așa cum este înțeleasă în prezent. Totodată se asigură și o trecere în revistă și a celorlalte metafore, care stau la baza psihoterapiei de cuplu și familie.
În centru focalizării se află epistemologia cibernetică (cu cele două nivele de analiză ale sale, cibernetica de ordin I – specifică viziunii moderniste și cibernetica de ordin II – specifică viziunii post-moderniste) respectiv tiparele care conectează fenomene de importanță centrală în procesul terapeutic: estetica (raportarea terapeutului cu respect, uimire/fascinație și apreciere față de sistemul client), pragmatica (utilizarea strategică a metodelor, tehnicilor terapeutice în vederea facilitării schimbării), respectiv etica (conduita terapeutică caracterizată de corectitudine și de facilitarea accesului sistemului client la cât mai multe opțiuni viabile pentru acesta și contextele sale).
Un atent meșteșugit laborator de identificare și de clădire a unor atitudini și competențe specifice abordării fundamentate pe cibernetica de ordin I și II, va asigura un mediu de explorare și exersare intensă a abilităților tehnice.
În vederea facilitării înțelegerii profunde a acestor fenomene, analizate prin prisma unor lentile conceptuale, care permit un nivel de abstractizare ridicat, se va pune în lucru un bogat material clinic din practica formatoarei însoțit de producții personale ale clienților (pentru utilizarea cărora s-a obținut acordul) și materiale preluate din artele frumoase (filme, literatură, muzică, desen/pictură).
(Română) Psihoterapia de grup a copiilor prin tehnici psihodramatice - Orbán Mária ((Română) 120 ore, 120 credite))
(Română) Cursul de formare continuă are ca obiectiv principal lărgirea paletei de intervenţii a psihoterapeuţilor sistemici de familie, respectiv a altor specialişti din domeniu care se ocupă cu categoria de clienţi copii între 4 – 12/14 ani. Psihodrama pentru copii are ca bază teoretică psihoterapia individuală a lui Alfred Adler şi psihoterapia prin psihodramă, elaborată de Jacob Levy Moreno. Integrând aceste două abordări, psihanalista şi psihoterapeuta de copii, dna Hanna KENDE şi-a elaborat o metodă proprie, adaptată caracteristicilor de vârstă a copiilor.
(Română) Asistenţa psihologică complexă prin psihoterapie, consiliere a bolnavilor aflaţi în stadiul terminal şi a aparţinătorilor lor - Dr. Školka Enikő ((Română) 80 de ore, 80 de credite CPR prin ATF-PF: 2010, 2012, 2014, 2015, 2019)
(Română) Prin prezenta formare se urmăreşte dobândirea unor cunoştinţe de specialitate de natură teoretică şi a unor abilităţi practice în sfera psihoterapiei şi consilierii bolnavului terminal (copiilor, adolescenţilor, adulţilor) şi a aparţinătorilor acestora. Formarea se axează pe următoarele teme majore din sfera tanatopsihologiei: moartea ca proces şi fenomen; calitatea morţii, reprezentarea morţii din perspectivă developmentală, teorii psihologice privind anxietatea faţă de moarte, filozofia hospice, elemente de prelucrare a pierderii; dileme majore cu care se confruntă specialiştii din sfera tanatopsihologiei; particularităţi ale asistenţei psihologice (psihoterapiei şi consilierii) a bolnavului terminal şi aparţinătorilor lor; particularităţi ale relaţiei specialist-bolnav terminal; fenomenul de burnout: prevenţie şi intervenţie; sensibilitatea culturală a specialistului. Totodată se urmăreşte şi facilitarea autocunoaşterii, dezvoltării personale a participanţilor în vederea creşterii abilităţilor de autoreflecţie şi autoreglare emoţională în condiţii în care se confruntă cu fenomenul morţii.
(Română) Teorii, metode şi tehnici în psihoterapia individuală a copilului şi adolescentului de natură sistemic fundamentată şi integrativă - Dr. Školka Enikő, Orbán Mária ((Română) 150 de ore, 150 de credite CPR prin ATF-PF – 2014, 2018)
(Română) Obiectivul principal al cursului este aprofundarea cunoştinţelor participanţilor în sfera psihoterapiei individuale a copilului şi adolescentului, incluzând: cunoaşterea principalelor teorii psihoterapeutice din domeniu (teoria centrată pe client, teoria sistemică, teoria psihodinamică, cognitiv-comportamentală, jungiană, psihodramă) şi a particularităţilor realizării contactului şi contractului cu această categorie de clienţi; cunoaşterea implicaţiilor etice ale muncii cu copilul şi adolescentul, a modalităţilor de lucru cu persoanele semnificative adulte ale acestora; însuşirea unor tehnici speciale de evaluare, intervenţie şi de monitorizare a evoluţiei procesului terapeutic şi de încheiere a acestuia; dobândirea unei mai profunde autocunoaşteri respectiv facilitarea dezvoltării personale a terapeutului în sfera muncii cu copiii şi adolescenţii în vederea creşterii şanselor creării de către specialist a unei relaţii terapeutice adecvate nevoilor copilului.