Relevanţa facilitării cunoaşterii propriilor viziuni asupra lumii de către specialiştii din sfera educaţiei şi a practicii psihoterapiei. Modelul propus de filozoful Stephen C. Pepper – Dr.Školka Enikő

Stephen Coburn Pepper (1891-1972) în lucrarea întitulată „World Hypotheses: A Study in Evidence”, publicată în 1942, a descris şase metafore care stau la baza diferitelor sisteme de credinţe privind funcţionarea lumii. Autorul în identificarea şi descrierea acestor sisteme filozofice a utilizat ideile lui Aristotel (384-322 î.e.n.) privind cele patru tipuri de factori explicativi („cauze”) aplicabile tuturor obiectelor din univers, în vederea obţinerii unor explicaţii-răspuns la întrebarea “de ce”?

Pepper a argumentat faptul că patru din aceste ipoteze asupra funcţionării lumii sunt suficient de adecvate din punct de vedere ştiinţific.  Imaginea dinamică aflată pe pagina de start simbolizează esenţa acestor epistemologii: formalismul (câmpul dreapta sus de culoare cenuşie), mecanicismul (câmpul stânga sus de culoare albastru închis metalizat), organicismul (stânga jos, verde), contextualismul (dreapta jos, de culoare violet).

Sugestie – înainte de a accesa articolul care va însoţi în curând imaginea dinamică, merită să încercaţi să desluşiţi caracteristicile celor patru tipuri de epistemologii, analizând doar simbolurile prezente în seturile de imagini.