Comportamentul suicidar în cazul persoanei adulte. Identificarea, evaluarea riscului letal. Intervenție de criză, psihoterapie. O abordare multi-nivelară, procesual-integrativă, fundamentată pe: acordare relațională, modele, instrumente și competențe empiric validate/ informate, practică reflexivă
Natura activităţii: training-workshop. Activitatea de formare continuă a fost adusă la zi și este în curs de reacreditare (în cadrul profesional a AΨQ) la CPR și FRP.
Numărul de ore – 50. Numărul de credite acordate de CPR – 50. (AFC este în curs de acreditare).
Susținut de către: Dr. ŠKOLKA Enikő – psihoterapeut şi formator-supervizor senior în psihoterapia sistemică individuală, de cuplu şi familie (Asociația Ψ-Quest, Cluj-Napoca), treapta de specializare – principal); hipno-psihoterapeut ericksonian (Asociaţia Română de Hipnoză Clinică, Relaxare şi Terapii Ericksoniene, Iaşi, treapta de specializare – specialist); psihoterapeut şi formator-supervizor în psihoterapia centrată pe persoană de orientare focusing pentru copii, adolescenţi şi adulţi, (SGGT-Elveţia); psihoterapeut psihodinamic individual pentru adulți (IPI, Washington DC/ Maryland, SUA); schema psihoterapeut aflat în supervizare (STISA – Africa de Sud); președintele Comisiei Profesionale a AΨQ; coordonatoarea grupului de lucru Ψ-Quest, preocupat de cercetare; fost lector universitar titular în cadrul Departamentului de Psihopedadogie Specială a UBB; doctor în psihologie (tema tezei – asistența bolnavilor aflați în stadiul terminal și al aparținătorilor lor); licenţe în: 1. psihopedagogie specială; 2. psihologie.
Obiective – Riscul suicidar constituie un fenomen complex, polifactorial determinat și de cele mai multe ori fluctuant, dinamic (cu anumiți factori de risc în mai mare măsură prezenți la unele categorii din populație decât la altele). Capacitatea specialistului de a identifica și de a lucra eficient cu această țintă mobilă (uneori manifestă, alteori latentă) este dependentă de clădirea unor competențe complexe (cunoștințe, abilități, atitudini-valori). Creșterea gradului de competență a clinicianului în munca cu clienții cu potențial suicidar, cu risc suicidar iminent, reprezintă o sarcină profesională de importanță majoră din punctul de vedere al prevenției primare, secundare și terțiare.
Programul are la bază o abordare centrată pe client și proces, prin încorporarea practicilor clinice empiric fundamentate sau informate, constituindu-se într-o hartă și un instrumentar prin care se poate asigura o abordare clinică clară, colaborativă, focalizată pe securizarea existenței clientului/ pacientului cu risc suicidar și pe creșterea calității vieții acestuia prin identificarea și abordarea terapeutică a factorilor care motivează autoliza.
Totodată în cadrul programului se acordă o importanță considerabilă persoanei clinicianului nu doar ca variabilă importantă în cadrul procesului de intervenție, ci și din punctul de vedere al diversificării acelor instrumente ale acestuia prin care se poate asigura o mai mare grijă față de propria persoană și colegi în general și față de colegii care au pierdut prin deces un client/ pacient.
Training workshop-ul are un caracter cuprinzător, procesul-integrat, centrat pe dezvoltarea de competențe atât la nivel de cunoștințe teoretice-conceptuale, abilități practice (exersare nemijlocită), dar și pe sondarea viziunii asupra lumii și a altor variabile personale a specialistului (procese de introspecție și procesare conceptual-afectivă în grupuri mici, respectiv în grupul mare).
Prin conținutului training-workshop-ului și designul mediului de învățare se urmărește clădirea și rafinarea unor competențe empiric validate/ informate de importanță majoră în procesele de: evaluare-interventivă, conceptualizare diagnostică și terapeutică, intervenție de criză, psihoterapie, intervenție de după tentativă de suicid și deces prin suicid, alături de dezvoltarea unor meta-competențe importante printre care și: grija față de cadrul legislativ și dimensiunea etică a muncii, colaborarea cu alți specialiști, respectiv cu aparținătorii, persoanele semnificative ale clientului/ pacientului, documentarea scrisă adecvată a cazului (când este cazul – elaborarea raportului psihologic de natură psihoterapeutică) dar și creșterea și menținerea capacității reflexive și auto-reflective a specialistului, a grijii față de propria persoană și colegi.
Demersul clădirii competențelor este fundamentat pe teorii etiologice ale comportamentului suicidar și teorii ale schimbării și este construit în jurul etapelor majore ale proceselor de intervenție de criză și psihoterapie.
În acest scop au selectate modele empiric validate ale sistemelor de competențele axate pe prevenția actului suicidar (Cramer și colab. 2019, 2020, 2023, 2024; Jobes, 2021, 2023; Posner și colab. 2011, 2023; etc.), modele și instrumente de evaluare și de intervenție îndelung cercetate unele reprezentând ”standardul de aur” în domeniu [printre care: C-SSRS (Posner și colab., 2011) sau C-CASA (Posner și colab., 2007), respectiv SSF-5 (Jobes, 2023) din cadrul modelului CAMS (Jobes, 2021, 2023), dar și alte modele de intervenție empiric validate, specifice unor modalități psihoterapeutice și instrumente de evaluare standardizate, care facilitează o evaluare directă, respectiv indirectă a riscului suicidar. În cadrul training-workshop-ului se pune accent pe modul în care aceste instrumente pot fi integrate în interviului-interventiv centrat pe client/ pacient și focalizat pe procesul terapeutic, ținându-se cont de principiile și liniile directoare ale bunelor practici din domeniu.
Un alt scop major al training-workshop-ului îl constituie clădirea, rafinarea competențelor din sfera conștientizării, reflectării de către clinician sau viitorul specialist asupra propriilor valori și atitudini care pot influența munca cu această categorie de clienți/ pacienți și nu în ultimul rând asupra propriului (posibil) risc suicidal, asupra impactului pe care suicidul clinicianului îl poate avea asupra clienților/ pacienților, colegilor.
Pe lângă cunoștințele teoretice, micro-laboratoarele de clădire a competențelor din sfera abilităților practice, programul are și o solidă componentă experiențială, care facilitează implicarea și procesarea emoțională a conținuților personale relevante ale participanților.
Dată fiind încărcătura emoțională pe care o presupune training-workshop-ul, participarea persoanelor care se confruntă cu vulnerabilități acute intense, nu este indicată.
Formarea se desfăşoară în limba română, în Cluj-Napoca în persoană sau în mediul electronic (videoconferință în direct prin platforma Zoom). Nota nr. 1 – se creează liste de așteptare separate pentru cele două medii de lucru. Nota nr. 2 – La cerere formator-supervizorul desfăşoară activitatea şi în limba maghiară.
Participanţi potenţiali – asistenţi sociali, psihologi clinicieni, consilieri psihologici; filozofi; medici, psihoterapeuţi; psihopedagogi; psihologi; teologi, respectivi studenții facultăților de profil anterior menționate.
Calendarul activităților – training-workshop-ul este structurat pe 7 module: primele 5 zile de lucru – câte 8 ore, ultimele 2 zile de lucru – câte 5 ore. Zilele de lucru ale grupului vor fi comunicate imediat după dobândirea acreditării CPR. Dosarul de acreditare a fost depus în data de 16 Octombrie 2024.
Programul de lucru: sosire 8.45; FC: 9-17.15 (cu o pauză de masă de o oră și două pauze a câte 15 minute).
Interviu de selecţie: interviu individual de 50 de minute, privind maturitatea, motivaţia, expectaţiile, întrebările candidatului. Sunt invitate doar acele persoane la interviul de selecţie care nu au participat la formări de altă natură, supervizare cu formatorul-supervizor titulara formării continune sau colegii care au confuntându-se cu o stare de vulnerabilitate personală nu sunt siguri de faptul că participarea cu prezenta ocazie ar fi indicată. Programările pentru interviu se vor realiza prin e-mail, pe baza unei înţelegeri prealabile cu fiecare participant(ă).
Condiții de dobândire a diplomei de participare din partea CPR și AΨQ, respectiv a diplomei AΨQ pentru colegii, care nu sunt membri ai CPR:
- respectarea politicilor de prezență în conformitate cu Regulamentul AΨQ (fiind admise maximum 20% absențe – adică 10 ore). Un număr mai mare de absențe conduce la imposibilitatea continuării participării, respectiv a obținerii certificatului de participare și a punctelor de credit. Nu se oferă credite parțiale. Absențele se achită integral,
- în condițiile desfășurării FC în mediul online, deschiderea camerei video pe toată durata activității este obligatorie alături de respectarea intimității mediului de învățare,
- între module, realizarea integrală a sarcinilor pentru acasă,
- în condițiile păstrării anonimatului: completarea la începutul și la încheierea programului a formularelor de autoevaluare, respectiv la încheiere și a formularului de evaluare a programului și a prestației formatoarei.
- achitării integrale a taxei de participare.
Notă – din cele 56 de ore de formare, 33 se recunosc ca ore de participare la workshop-uri/ conferinţe în psihoterapia sistemică individuală, de cuplu și de familie.
Taxa de participare: 9 euro sau echivalentul în lei/ ora de formare pentru membrii AΨQ, respectiv 10 euro/ ora de formare pentru non-membri. Plata se realizează prin virament bancar în contul Cabinetului Individual de Psihologie al titularei sau după caz, în contul Asociației, cel târziu în ziua în care are loc fiecare modul de formare. Taxă de interviu de selecție – echivalentul la cursul BNR a 50 de euro.
Numărul minim de participanți – 15 persoane. Numărul maxim de participanţi – 21 de persoane.
Înscrierile se vor face în ordinea cronologică a anunţării participării.
Informaţii suplimentare prin e-mail: psi.quest.CP@gmail.com. Înscriere electronică.