Grupuri de supervizare
Importanţa supervizării în formarea psihoterapeuţilor sistemici. Informaţii despre procesul de supervizare de natură sistemică din cadrul formării.
0. Grupuri aflate în pregătire:
Supervizare cu temă specială (Nr. 3)
Identitatea și utilizarea sinelui psihoterapeutului și a supervizorului prin prisma dimensiunii culturale a variabilelor personale. Dezvoltarea capacității de sensibilă acordare socio-culturală a clinicianului sistemic – Dr. ŠKOLKA Enikő.
Natura activității: supervizare centrată pe o temă specială – munca cu dimensiunea personală a psihoterapeutului, a supervizorului în cadrul proceselor de psihoterapie și supervizare.
Descrierea activității – clădirea și dezvoltarea competențelor din sfera: sensibilității, modestiei culturale; abordării etice centrate pe afirmarea identității personale alături de înțelegerea și respectul față de identitatea diferită a altora. Reflectarea asupra unor modalități de evitare a situării pe poziții polare neconstructive în condițiile păstrării propriei congruențe.
Scopuri majore – facilitarea creșterii capacității psihoterapeutului și a supervizorului din sfera auto-reflectării și a insight-ului referitor la:
- modul în care cultura de apartenență, experiențele de viață au modelat propria viziune asupra lumii, în mod special raportare la: ”rasă”, gen, aparență fizică, vârstă, etnie, regiune geografică, accent, religie, educație, ocupație, abilități, clasă socială/ status, sexualitate, stare de sănătate, etc., respectiv intersecționalitatea unora dintre aceste variabile; propriul sistemul de valori și prejudecăți,
- influențele (leziunile, respectiv creșterea, îmbogățirea personală) pe care privilegiul, discriminarea pozitivă, opresiunea, discriminarea negativă experiențiate de-a lungul vieții, în interacțiune cu propria personalitate, le-au produs în sfera identității și a raportării psihoterapeutului, supervizorului la dimensiunea culturală a identității clienților/ pacienților, respectiv persoanelor supervizate, cu care lucrează,
- propria definiție a procesului psihoterapeutic; etica relațională personală și profesională,
- explorarea poziționărilor personal și profesional potrivite ale psihoterapeuților participanți în ceea ce privește intimitatea personală și transparența în spațiul public și în procesul psihoterapeutic,
- direcția în care dorește să se producă schimbare, creștere, îmbogățire personală.
Modul de lucru: abordarea este fundamentată pe modele din sfera psihoterapiei sistemice și nu numai, care țintesc munca cu variabilele personale abordate prin lentila influențelor culturale, urmărind o combinație între proces și conținut de așa natură încât să se poată facilita auto-dezvăluirea și totodată respectarea intimității personale a psihoterapeutului, supervizorului. Procesele în care persoanele participante sunt invitate să se implice, necesită co-crearea unui mediu securizant și provocator totodată, în care devine posibilă analiza unor aspecte ale identității personale, care frecvent nu sunt aduse în discuție în cadrul procesului de formare a viitorilor psihoterapeuți, supervizori, dar care influențează procesul psihoterapeutic și cel de supervizare. Procesele experiențiale facilitează pe de o parte sondarea profundă a propriei persoane, pe de altă parte exersare nemijlocită a competențelor culturale.
Durata activității: 10 ore (ora de formare de 45 de minute).
Mediul de lucru: în persoană. Activitatea profesională se poate desfășura la o dată ulterioară și online. Formatorul-supervizor nu își asumă desfășurarea acestei activități în format hibrid.
Numărul minim de participanți – 10 persoane, numărul maxim – 15 persoane.
Data la care se va desfășura supervizarea cu temă specială: 16.11.2025 și b) 23.11.2025.
Nota nr. 1 – Diversitatea are un puternic potențial îmbogățitor. Măsura autodezvăluirii – așa cum e și firesc – va fi decisă de fiecare colegă care participă.
Nota nr. 2 – Pentru acest proces de supervizare specială se va emite adeverință (care vor certifica, în funcție de opțiuni, fie participarea la ore suplimentare de supervizare, fie participarea în contul orelor de supervizare lunare).
Data inițială a postării anunțului – 22.10.2025.
I. Date de supervizare pentru psihoterapeuții practicanți autonom/ independent:
- Dr. BARÁT Katalin: 18.05.2024; 22.06.2024.
- Dr. ŠKOLKA Enikő: 03.02.2024, 21.04.2024; 06.07.2024; 28.09.2024; 16.11.2024.
- Dr. BARÁT Katalin: 28.06.2025; 06.09.2025.
- Dr. ŠKOLKA Enikő: 30.03.2025; 26.04.2025; 20.09.2025.
II. Grupuri care se desfăşoară în prezent:
- două grupuri de SV care se desfășoară în prezent – F-SV senior Dr. ŠKOLKA Enikő.
- un grup de SV care a debutat în februarie 2024, condus de formator-supervizor senior Dr. ŠKOLKA Enikő timp de minimum 200 de ore, în colaborare cu formator-supervizor în formare Dr. Costea-Bărluțiu Carmen.
III. Grupuri desfăşurate în trecut:
- SV – 310 ore/ 01.06.2022-12.2023, F-SV senior Dr. ŠKOLKA Enikő în cadrul AΨQ
- SV – 30 ore / 06.2022-12.2022, F-SV autonom ORBÁN Mária în cadrul AΨQ
- SV – 2490 ore/ 11.02.2012-31.05.2022, F-SV senior Dr. ŠKOLKA Enikő în cadrul ATF-PF
- SV – 450 ore / 03.2017 – 05.2022, F-SV autonom ORBÁN Mária în cadrul ATF-PF
- SV – 100 de ore / 12.2013-05.2016, F-SV senior: Dr. BARÁT Katalin şi F-SV în formare ORBÁN Mária
- SV – 150 de ore/ 2012-2013, F-SV senior Dr. BARÁT Katalin şi F-SV în formare ORBÁN Mária
- SV – 150 de ore / 2010-2012, F-SV senior – Dr. BARÁT Katalin şi F-SV în formare ORBÁN Mária
- SV – 50 de ore / 2010, F-SV senior – Dr. BARÁT Katalin
- SV – 100 de ore / 2009-2010, F-SV autonom – Dr. ŠKOLKA Enikő
- SV – 50 de ore/ 2009, F-SV senior Dr. BARÁT Katalin şi F-SV în formare Drd. ŠKOLKA Enikő
- SV – 50 de ore / 2007, F-SV senior – Dr. TARJÁN Emőke (AUTF/ MCsE)
- SV – 50 de ore / 2006, F-SV senior – Dr. RÁTAY Csaba (AUTF/ MCsE)
- SV – 50 de ore / 2006, F-SV senior Dr. BARÁT Katalin şi F-SV în formare Drd. ŠKOLKA Enikő.
Material realizat de dr. Školka Enikő și Orbán Mária.


